Wat we doen

Stichting Mase steunt wees-/semi-weeskinderen en behoeftige kinderen in Oeganda op een christelijke manier. We willen deze kinderen een kansrijke toekomst geven en we geloven dat we samen een verschil kunnen maken in het leven van deze kinderen.

We voorzien ze van schoolvereisten en brengen ze naar school om relevante vaardigheden te verwerven om volledig te integreren in de gemeenschap.

Naast onderwijs en beroepsvaardigheden, biedt Stichting MaSe spiritual coaching en mentoringservices aan geïdentificeerde kinderen via instellingen en individuen die geïdentificeerd zijn en de verantwoordelijkheid hebben gekregen om kinderen op te voeden.

In Oeganda onderwijs is namelijk duur en een paar kinderen kunnen naar school als hun ouders het kunnen betalen. Wij sponsoren behoeftige kinderen, wezen en halfwezen die bij hun familie wonen. We ondersteunen kinderen met schoolgeld, kleding en eten.

Stichting MaSe ondersteunt kinderen uit sociaal kwetsbare en financieel verarmde gemeenschappen in Kampungu- Kalisizo (Oeganda). We ondersteunen kinderen die in een gezinssituatie leven, vaak zijn dit onvolledige gezinnen, soms wonen de kinderen bij een alleenstaande ouder, grootouder of ver familielid.

In Oeganda is de basisschool van de overheid gratis, maar goed basisonderwijs is niet gratis. Bovendien maken de kosten van schooluniformen, schoolmaterialen zoals pennen en notitieboekjes het voor de armen onmogelijk om goed onderwijs te krijgen in Oeganda.

In Kampungu Kalisizo kunnen veel grootouders en alleenstaande ouders geen goed onderwijs voor de kinderen betalen. Te vaak wordt de keuze gemaakt om de kinderen thuis te houden, op kleine broertjes en zusjes te passen of ze mee te laten werken.

Stichting MaSe verstrekt elke speciale dag van het jaar schoolgeld voor kinderen, kleding, schooluniform en een voedzame maaltijd voor een vaste groep kinderen. Daarnaast ondersteunen we de grootouders die altijd ouderling zijn met eten op speciale dagen van het jaar, bijvoorbeeld tijdens de kerst- of paasdagen van het jaar.

Kinderverzorgers zijn zich vaak bewust van de kansen die onderwijs aan kinderen biedt, maar armoede dwingt hen tot andere keuzes.

Stichting MaSe werkt nauw samen met vrijwilligers in de Kampungu-gemeenschap om te bepalen welke kinderen moeten worden ondersteund.

Als kinderen toegang hebben tot goed onderwijs, komt niet alleen hun droom uit, maar is er veel meer mogelijk. Ze zijn zelfverzekerder en leergieriger en willen en kunnen echt iets van hun leven maken.